2011.11.25. 09:00
Hogyan segítsük az olvasástanulást?
Megtanulni olvasni nem egyszerű dolog. Az olvasástanulás egy szervezett, felépített folyamat. Egy olyan folyamat, mely egymásra épülő, jól elkülöníthető szakaszokból áll. Sokféle pszichikus funkció együttes működését igényli. A sikeres olvasástanulás nagyon fontos előfeltétele, hogy a gyermek képes legyen a feladatra irányítani a figyelmét, és legyen elég kitartása a feladathoz. Másik fontos feltétel, hogy képes legyen vizuális jeleket megkülönböztetni egymástól. Vegye észre, ha két forma alakja, mérete, vagy térbeli elhelyezkedése különböző. Ennek a területnek a fejlesztéséhez feladatlapokat itt talál.
A szavak hangokból épülnek fel, ezért fontos, hogy képes legyen a szavakat az őket alkotó hangokra bontani. Illetve ezzel egyidejűleg a hangokból a szavak felépítésére is. Az olvasástanulás kezdetén érdemes ezt a nyelvi készséget különböző szógyűjtő játékok segítségével fejleszteni. Ennek legismertebb változata a „Mit visz a kishajó?” A játék lényege, hogy olyan szavakat kell gyűjteni, aminek a kezdő hangját viszi a kishajó. (Mit visz a kishajó e-vel? epret, esernyőt, elefántot…)
Hogy a kisgyerek a szavakat hangokra tudja bontani, elengedhetetlen a helyes hangképzés és artikuláció. Beszédhibás gyerekek esetében azért nehéz a hangokra bontás, hiszen nincsenek meg azok a hangok, amelyekre bontani kell a szavakat. Ebben az esetben egy szinttel lejjebb kell lépnünk, és logopédus segítségével rendbe kell tenni a gyermek beszédhangjait.
A szavak betűk sorozata. A gyereknek képesnek kell lennie arra, hogy felismerje a jelek és jelsorozatok jelentését. Az olvasástanulás következő fázisa, hogy a hang és jel közötti kapcsolatot megteremtse. Ez a betűtanulás időszaka. Ekkor kapcsolódik a már önmagában is létező „a” hanghoz az „a”betű képe. Ebben a szakaszban is kiemelt jelentőségű a figyelem, emlékezet és az absztrakció megfelelő fejlettsége.
Majd egyre több betű ismeretének birtokában, a következő lépésben a kisgyerek megtanulja a tanult betűket összeolvasni. Így épülnek fel a szótagok és belőlük a szavak. A szavak olvasni tudása nem más, mint a szó jelentésének megértése. A szó jelentése csak akkor érthető, ha ismerjük magát a szót. Ezért szegényes, szűk szókinccsel az olvasástanulás is sokkal nehezebb. (Szókincsfejlesztéshez korábban ajánlott játékaink.) Hiányzik a ráismerés, felismerés élménye, ami az olvasástanulás időszakában nagymértékben erősíti a hallom-látom-értem hármas kapcsolatának kialakítását. Az olvasástanulás kezdeti fázisától kezdve, ne elégedjünk meg azzal, ha a gyermekünk szépen felolvas nekünk. Mindig kérdezzünk rá az olvasottak értelmére is. A kifejező hangos olvasás elérése természetesen nagyon fontos cél, de nem az egyetlen. A kezdetektől legyen ugyanolyan fontos a megértés is. A megértést egyszerű színezős rajzolós feladatokkal tudjuk segíteni és ellenőrizni. Kínálatunkból itt választhat.
Szólj hozzá!
Címkék: olvasástanulás
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.